Doorgaan naar hoofdcontent

Goed taalonderwijs in het mbo? Start met een visie!

Eén van de eerste dingen die ik leerde tijdens mijn taalopleiding was: begin met een visie. Je kunt je taalonderwijs nog zo aantrekkelijk en innovatief vormgeven, maar zonder een duidelijke visie ontbreekt het fundament. Het voelde behoorlijk vreemd dat ik, na jaren lesgeven in het mbo, nooit had stilgestaan bij de visie op taalonderwijs binnen mijn opleiding. Toen ik die wilde opzoeken, ontdekte ik dat er simpelweg geen specifieke taalvisie was. Ons curriculum bleek volledig gebaseerd te zijn op de examens die studenten moeten maken. Jammer. Want juist een sterke visie kan het onderwijs zoveel meer samenhang en diepgang geven.

Na wat speurwerk vond ik een mooi geformuleerde visie op taalonderwijs in de kwaliteitsagenda van mijn onderwijsinstelling. Ietwat wollig, dat wel, maar de kern klopte: taalonderwijs zou aantrekkelijk, duurzaam, betekenisvol en contextrijk moeten zijn. Het waren termen die me bekend voorkwamen uit de literatuur van mijn opleiding. Toch bleef er een vraag knagen: hoe kan het dat een dergelijke visie niet of bijna niet te zien is binnen de opleiding waar ik werk? En hoe kan het dat ik al jaren lesgeef zonder precies te weten waarop de lesstof is gebaseerd?

Begrijp me niet verkeerd: veel van wat wij als docenten Nederlands doen, komt voort uit kennis, ervaring en een flinke dosis liefde voor het vak. We doen echt veel dingen goed. Maar die ene periode taalopleiding opende mijn ogen voor wat er misgaat. Bijvoorbeeld de enorme nadruk op examentraining, het gefragmenteerd aanbieden van lesstof, en het gebrek aan aansluiting met de beroepsgerichte vakken. Het maakte me duidelijk dat er dingen fundamenteel anders moeten. Alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat taalonderwijs betekenisvol wordt voor onze studenten.

Wie zich in dezelfde situatie bevindt als ik – aan het begin van een nieuw curriculum – zou ik hetzelfde adviseren als wat ik zelf heb gedaan: start met een visie! Maar doe dit zeker niet alleen. Betrek al je collega’s uit het team waarin je werkt. Want: alle docenten in het mbo zijn taaldocenten en dus maak je het taalonderwijs samen. Ga samen op zoek naar hoe jullie het taalonderwijs voor ogen hebben, en werk een mooi (en gefundeerd) plan uit voor de toekomst. Op zoek naar inspiratie? Dit is de voorlopige visie die we binnen ons team hebben opgesteld:

Het taalonderwijs binnen onze opleiding richt zich op het ontwikkelen van taalvaardigheden die aansluiten bij de beroepspraktijk, waardoor het onderwijs zowel betekenisvol als duurzaam is. Er wordt gewerkt met een samenhangend, thematisch curriculum, waarin het lezen van rijke teksten en het schrijven van verzorgde teksten een belangrijk onderdeel zijn. Taalonderwijs wordt geïntegreerd in beroepsgerichte vakken en modules, algemene vakken en Nederlands door alle docenten, zodat studenten hun taalvaardigheid in diverse contexten kunnen ontwikkelen en toepassen.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Lezen is niet hip. Lezen is voor sukkels.

Tijdens mijn zoektocht naar geschikt materiaal voor mijn website beland ik – of ik nu wil of niet – middenin een ware stortvloed aan leespropaganda. Overal duiken ze op: websites, stichtingen en leesbevorderingscommissies, die me op alle mogelijke manieren willen overtuigen dat lezen superbelangrijk is. Jongeren die lezen? Die doen helemaal mee en schoppen het ver in de maatschappij.  Lezen zou zomaar de sleutel kunnen zijn tot een rijk en succesvol leven. Oké, misschien wordt dat laatste niet letterlijk zo gesteld, maar je begrijpt vast wat ik wil zeggen. Na flink wat uurtjes surfen denk ik: oké, boodschap ontvangen – lezen is belangrijk. Maar ondertussen zie ik in het nieuws, mijn opleiding en mijn werk telkens weer berichten langskomen die laten zien hoe het écht gesteld is met jongeren in het vmbo en mbo. Vele rapporten, waaronder het bekende PISA-onderzoek, schetsen een somber beeld: het leesgedrag van jongeren is zorgwekkend. Het is om te huilen. Er wordt nauwelijks gelezen. ...

'We willen gewoon retegoed taalonderwijs geven aan onze leerlingen.'

Een belangrijk onderdeel van mijn opleiding is overleggen en samenwerken met mijn klasgenoten. Inmiddels weet ik dat ik in een fijne groep taalliefhebbers terecht ben gekomen. Van die mensen die, net als ik, in hun vrije tijd gesprekken voeren met iedereen die het maar wil horen over taal. En over onderwijs. En over een combinatie van beide.  Vanmorgen kregen we tijdens ons overleg de vraag: Wat is jouw ambitie? Daar hoefde niemand lang over na te denken. We delen namelijk allemaal dezelfde missie: werken aan sterk taalonderwijs binnen onze onderwijssector. Of zoals een van mijn klasgenoten het verwoordde: 'We willen gewoon retegoed taalonderwijs geven aan onze leerlingen.' Binnen mijn vakgebied, Nederlands, lijkt dat een vanzelfsprekend streven. Toch is de realiteit vaak weerbarstiger. Als ik terugblik op de afgelopen weken, zie ik vooral taken voor me als examineren, cijfers invoeren, planningen maken en talloze mails versturen. En over mijn niet-functionerend rooster wil ik...