Doorgaan naar hoofdcontent

Lezen is niet hip. Lezen is voor sukkels.

Tijdens mijn zoektocht naar geschikt materiaal voor mijn website beland ik – of ik nu wil of niet – middenin een ware stortvloed aan leespropaganda. Overal duiken ze op: websites, stichtingen en leesbevorderingscommissies, die me op alle mogelijke manieren willen overtuigen dat lezen superbelangrijk is. Jongeren die lezen? Die doen helemaal mee en schoppen het ver in de maatschappij.  Lezen zou zomaar de sleutel kunnen zijn tot een rijk en succesvol leven. Oké, misschien wordt dat laatste niet letterlijk zo gesteld, maar je begrijpt vast wat ik wil zeggen.

Na flink wat uurtjes surfen denk ik: oké, boodschap ontvangen – lezen is belangrijk. Maar ondertussen zie ik in het nieuws, mijn opleiding en mijn werk telkens weer berichten langskomen die laten zien hoe het écht gesteld is met jongeren in het vmbo en mbo. Vele rapporten, waaronder het bekende PISA-onderzoek, schetsen een somber beeld: het leesgedrag van jongeren is zorgwekkend. Het is om te huilen. Er wordt nauwelijks gelezen. Niet in de klas, niet in de bus of trein, niet thuis, gewoon nergens. Behalve dan vanaf dat ene schermpje dat overal mee naar toegaat.

Met lede ogen zie ik dat thuis ook gebeuren. En nee, ik bedoel niet alleen het eindeloze scrollen en het leesontwijkende gedrag van mijn tienerdochters. Zelf maak ik me er net zo schuldig aan. Neem nou mijn voornemen om een goed boek te lezen: hoe vaak eindig ik niet onderuitgezakt op de bank met een spelletje Candy Crush (jaja, ik ben level 1000 ruim gepasseerd!) op mijn telefoon? Kleine schrale troost: meestal speelt er een podcast op de achtergrond.

Lezen is niet hip en zeker niet altijd makkelijk. Het vraagt wat van je: tijd, aandacht, concentratie. Je kunt teksten wel verpakken in kleurrijke covers, promoten met gelikte campagnes en lezen belonen met prijzen – ja, dat gebeurt echt – maar dat neemt niet weg dat lezen inspanning kost. En precies daar wringt de schoen. De gemiddelde jongere heeft daar simpelweg geen zin in. Of, zoals een van mijn studenten het treffend zei: 'Lezen is voor sukkels.'

Natuurlijk ga ik dit stuk niet negatief afsluiten. Helemaal niet zelfs. Ik ben namelijk regelmatig een enorme fan van lezen. Altijd al geweest, vanaf dat ik een klein Jolientje was. Al moet ik er eerlijk bij zeggen dat ook ik als jongere een tijdlang nauwelijks of met flinke tegenzin heb gelezen. Maar hoort dat niet ook gewoon een beetje bij een bepaalde leeftijdsfase? Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dit: lezen moet weer normaal worden. Iets wat je doet, zonder dat er meteen een label als ‘leuk’ of ‘saai’ aan hangt. Gewoon lezen, omdat het kan of omdat het moet.

Wat betekent dat voor ons huidig onderwijs? Nou, dat we bij al onze vakken standaard lezen in de les. En dan niet van die slappe, samengevatte teksten die je meteen in slaap doen sukkelen, maar teksten die aanspreken en waar de docent zelf blij van wordt. Het examen Begrijpend Lezen en Luisteren zal grondig herzien moeten worden, of misschien zelfs helemaal afgeschaft, zodat er in de lessen Nederlands weer gewoon gelezen kan worden zonder dat de aandacht ligt op examentraining. Studenten moeten op school in een omgeving terechtkomen waar leesboeken aanwezig en toegankelijk zijn. Ze moeten terechtkomen in een omgeving waarin lezen heel normaal is. 

Jolien.


Reacties

Populaire posts van deze blog

'We willen gewoon retegoed taalonderwijs geven aan onze leerlingen.'

Een belangrijk onderdeel van mijn opleiding is overleggen en samenwerken met mijn klasgenoten. Inmiddels weet ik dat ik in een fijne groep taalliefhebbers terecht ben gekomen. Van die mensen die, net als ik, in hun vrije tijd gesprekken voeren met iedereen die het maar wil horen over taal. En over onderwijs. En over een combinatie van beide.  Vanmorgen kregen we tijdens ons overleg de vraag: Wat is jouw ambitie? Daar hoefde niemand lang over na te denken. We delen namelijk allemaal dezelfde missie: werken aan sterk taalonderwijs binnen onze onderwijssector. Of zoals een van mijn klasgenoten het verwoordde: 'We willen gewoon retegoed taalonderwijs geven aan onze leerlingen.' Binnen mijn vakgebied, Nederlands, lijkt dat een vanzelfsprekend streven. Toch is de realiteit vaak weerbarstiger. Als ik terugblik op de afgelopen weken, zie ik vooral taken voor me als examineren, cijfers invoeren, planningen maken en talloze mails versturen. En over mijn niet-functionerend rooster wil ik...

Goed taalonderwijs in het mbo? Start met een visie!

Eén van de eerste dingen die ik leerde tijdens mijn taalopleiding was: begin met een visie. Je kunt je taalonderwijs nog zo aantrekkelijk en innovatief vormgeven, maar zonder een duidelijke visie ontbreekt het fundament. Het voelde behoorlijk vreemd dat ik, na jaren lesgeven in het mbo, nooit had stilgestaan bij de visie op taalonderwijs binnen mijn opleiding. Toen ik die wilde opzoeken, ontdekte ik dat er simpelweg geen specifieke taalvisie was. Ons curriculum bleek volledig gebaseerd te zijn op de examens die studenten moeten maken. Jammer. Want juist een sterke visie kan het onderwijs zoveel meer samenhang en diepgang geven. Na wat speurwerk vond ik een mooi geformuleerde visie op taalonderwijs in de kwaliteitsagenda van mijn onderwijsinstelling. Ietwat wollig, dat wel, maar de kern klopte: taalonderwijs zou aantrekkelijk, duurzaam, betekenisvol en contextrijk moeten zijn. Het waren termen die me bekend voorkwamen uit de literatuur van mijn opleiding. Toch bleef er een vraa...