Doorgaan naar hoofdcontent

Schrijven is voor mij een manier om...

Deze zin legde ik voor aan mijn collega’s en een paar studenten. Met als doel om te peilen: wat roept schrijven eigenlijk bij je op? Wat doet het met je? Wat haal je eruit? De reacties leverden verrassende inzichten op, voor henzelf, voor mij en voor hoe schrijven wordt beleefd. Kijk maar:


Wat opviel: niemand zei dat schrijven voor hen vooral draait om perfecte zinnen of foutloze grammatica. Integendeel. De meeste reacties gingen over reflectie, gedachten ordenen, het hoofd leegmaken of jezelf kunnen uiten. En dat klinkt misschien logisch, maar opvallend is dat we in het mbo-onderwijs juist veel nadruk leggen op dat eerste: correcte zinnen, grammatica en spelling.

Natuurlijk is correct taalgebruik belangrijk. Sterker nog: in Nederland wordt iemand die zich grammaticaal juist uitdrukt al snel gezien als 'beschaafd' of ‘intelligent’. Dat zie je alleen al aan de schaamte die mensen soms voelen als ze moeite hebben met foutloos schrijven. En laten we eerlijk zijn: de taalverbeteraars onder ons (ik reken mezelf daar zeker toe) kennen allemaal dat kleine geluksmomentje als je een taalfout uit een zin kunt halen.

Begrijp me niet verkeerd. Dit is geen pleidooi om correcte taalverzorging zomaar overboord te gooien. Maar wél een pleidooi voor rijker, diepgaander schrijfonderwijs. Soms denk ik met een vleugje weemoed terug aan de basisschool, waar stelopdrachten nog heel gewoon waren en we in de klas genoten van elkaars verhalen. Even geen hyperfocus op de juiste spelling, maar op fantasie, expressie en plezier in schrijven.

Wat dan wel? Een inzicht dat ik heb opgedaan, is dat lezen en schrijven op zichzelf al bijdragen aan beter taalgebruik. Wie veel leest en schrijft, oefent ongemerkt met taal en dat zie je terug in spelling en zinsbouw. Maar juist die twee vaardigheden krijgen in het mbo vaak maar weinig (bewust) ruimte. Misschien moeten we daar beginnen: lezen en schrijven weer een stevige plek geven in het onderwijs. Van daaruit kun je dan ook gerichter aandacht besteden aan correcte taal, maar wel in een context die ertoe doet.

Met alleen een uurtje Nederlands per week redden we het niet in het mbo. We hebben onze vakcollega’s hard nodig om lezen en schrijven echt een plek te geven in het onderwijs. En het mooie is: dat gebeurt al. In veel vakken wordt gelezen en geschreven, vaak zonder dat het als zodanig wordt herkend. In de kleine onderzoekjes die ik doe, zie ik regelmatig prachtige voorbeelden langskomen. Wat nog mist, is net dat beetje bewustwording en hier en daar een tip of handvat. Denk aan het ondersteunen van taalzwakkere studenten met scaffolding, of aan het herzien van teksten als vast onderdeel van het schrijfproces. Of aan het koppelen van vakinhoud aan lees- en schrijfopdrachten die echt iets toevoegen. Kleine aanpassingen met groot effect.

En voor jou? Hoe zie jij de rol van schrijven in jouw onderwijspraktijk?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lezen is niet hip. Lezen is voor sukkels.

Tijdens mijn zoektocht naar geschikt materiaal voor mijn website beland ik – of ik nu wil of niet – middenin een ware stortvloed aan leespropaganda. Overal duiken ze op: websites, stichtingen en leesbevorderingscommissies, die me op alle mogelijke manieren willen overtuigen dat lezen superbelangrijk is. Jongeren die lezen? Die doen helemaal mee en schoppen het ver in de maatschappij.  Lezen zou zomaar de sleutel kunnen zijn tot een rijk en succesvol leven. Oké, misschien wordt dat laatste niet letterlijk zo gesteld, maar je begrijpt vast wat ik wil zeggen. Na flink wat uurtjes surfen denk ik: oké, boodschap ontvangen – lezen is belangrijk. Maar ondertussen zie ik in het nieuws, mijn opleiding en mijn werk telkens weer berichten langskomen die laten zien hoe het écht gesteld is met jongeren in het vmbo en mbo. Vele rapporten, waaronder het bekende PISA-onderzoek, schetsen een somber beeld: het leesgedrag van jongeren is zorgwekkend. Het is om te huilen. Er wordt nauwelijks gelezen. ...

'We willen gewoon retegoed taalonderwijs geven aan onze leerlingen.'

Een belangrijk onderdeel van mijn opleiding is overleggen en samenwerken met mijn klasgenoten. Inmiddels weet ik dat ik in een fijne groep taalliefhebbers terecht ben gekomen. Van die mensen die, net als ik, in hun vrije tijd gesprekken voeren met iedereen die het maar wil horen over taal. En over onderwijs. En over een combinatie van beide.  Vanmorgen kregen we tijdens ons overleg de vraag: Wat is jouw ambitie? Daar hoefde niemand lang over na te denken. We delen namelijk allemaal dezelfde missie: werken aan sterk taalonderwijs binnen onze onderwijssector. Of zoals een van mijn klasgenoten het verwoordde: 'We willen gewoon retegoed taalonderwijs geven aan onze leerlingen.' Binnen mijn vakgebied, Nederlands, lijkt dat een vanzelfsprekend streven. Toch is de realiteit vaak weerbarstiger. Als ik terugblik op de afgelopen weken, zie ik vooral taken voor me als examineren, cijfers invoeren, planningen maken en talloze mails versturen. En over mijn niet-functionerend rooster wil ik...

Goed taalonderwijs in het mbo? Start met een visie!

Eén van de eerste dingen die ik leerde tijdens mijn taalopleiding was: begin met een visie. Je kunt je taalonderwijs nog zo aantrekkelijk en innovatief vormgeven, maar zonder een duidelijke visie ontbreekt het fundament. Het voelde behoorlijk vreemd dat ik, na jaren lesgeven in het mbo, nooit had stilgestaan bij de visie op taalonderwijs binnen mijn opleiding. Toen ik die wilde opzoeken, ontdekte ik dat er simpelweg geen specifieke taalvisie was. Ons curriculum bleek volledig gebaseerd te zijn op de examens die studenten moeten maken. Jammer. Want juist een sterke visie kan het onderwijs zoveel meer samenhang en diepgang geven. Na wat speurwerk vond ik een mooi geformuleerde visie op taalonderwijs in de kwaliteitsagenda van mijn onderwijsinstelling. Ietwat wollig, dat wel, maar de kern klopte: taalonderwijs zou aantrekkelijk, duurzaam, betekenisvol en contextrijk moeten zijn. Het waren termen die me bekend voorkwamen uit de literatuur van mijn opleiding. Toch bleef er een vraa...